Om bokning och beställning i TimeEdit
Det finns två sätt att beställa och boka lokaler i TimeEdit. Oavsett vilket av sätten som bokningen görs på, kommer alla bokningar att hamna i TimeEdits databas och bokningen kan nås på samma sätt. De två sätten är TimeEdits självservicegränssnitt och avancerade bokningsklient.

Självservicegränssnittet Reserve
Självservicegränssnittet är avsedd för bokning av lokaler och utrustning. Det används för till exempel för bokning av mötesrum till sammanträden och datorer till tentamen. Ingen speciell utbildning krävs för att använda självservicegränssnittet, även om det finns lathundar till stöd https://www.srs.lu.se/lathundar/timeedit-reserve-sjalvservicegranssnittet/ . När du loggar in i Reserve kommer du att se de lokaler som du har rätt att boka. Rättigheterna styrs genom den verksamhetsorganisation som du har verksamhetsroll på i Lucat. Om din organisation inte använder TimeEdit för bokning och inte har några lokaler eller någon utrustning i TimeEdit, kommer du visserligen att kunna logga in, men inte att se något att boka på sidan.
Bokningsklienten Core
Core är till för dig som skall lägga hela kursschema eller göra annan avancerad bokning. I bokningsklienten Core hanteras komplexa bokningssituationer när det finns många faktorer att ta hänsyn till. Core-behörighet innebär också tillgång till fler lokaler och mer utrustning och att ha högre behörighet till att ändra i lagda bokningar.
För att få tillgång till Core krävs att du går en utbildning som består av en självstudiedel och en uppföljande klassrumsdel. Båda delarna är obligatoriska. Tänk på att du måste ha något att boka för att få ett Core-konto. Använder din organisation inte TimeEdit för sin schemaläggning eller för bokning av sina lokaler eller sin utrustning, kan du inte få ett Core-konto.
Du kan göra både bokningar och beställningar oavsett om du använder webbokningssidan eller bokningsklienten.
Bokningar och beställningar
En bokning innebär att då du lagt in en lokal i en bokning och slutfört bokningen, är lokalen bokad. En beställning innebär att det går iväg en ansökan om att få lov att boka en viss lokal till en lokalägare som kan godkänna eller neka beställningen. Lokalen blir först bokad när lokalägaren godkänt beställningen. Beställaren får en e-postbekräftelse då beställningen godkänts eller nekats. Lokaler som beställs visas med kursiv text och ordet ”Beställ” i namnet.
Vilka lokaler du får boka direkt och vilka du behöver beställa, beror på vilka rättigheter du har till vilka lokaler i systemet. En tumregel är att du får boka din egen enhets lokaler (lokaler som tillhör din institution, avdelning, sektion eller liknande), men måste beställa lokaler när du vill låna lokaler av någon annan, tex av gemensamma lärosalar eller av granninstitutionen. Ibland vill den du lånar en lokal av ha ersättning av den som lånar lokalen. För att beställa sådana lokaler krävs det att du fått tillstånd av din chef att ådra din enhet kostnader för lokaler. Detta sker genom en behörighet som heter Ekonomisk befogenhet och som du kan ansöka om i Lucat. Du kan läsa mer om ekonomisk befogenhet på sidan Lokalkostnader och konteringssträngar och på sidan Om ekonomisk befogenhet.